Figlia mia. Twee moeders vechten voor hun dochter

In de aangrijpende film Figlia mia maken we als toeschouwer een cruciale fase mee in het leven van de tienjarige Vittoria (Sara Casu). Het tamelijk timide meisje leidt samen met haar ouders een rustig en gelukkig bestaan op de rotsachtige westkust van Sardinië. Vooral met haar moeder Tina (Valeria Golino) heeft ze een hechte band. Maar niets is wat het lijkt.

Figlia mia

Haar leven wordt gaandeweg overhoop gegooid nadat ze Angelica (Alba Rohrwacher) ontmoet heeft. Ze voelt zich om een of andere onverklaarbare reden als een magneet aangetrokken tot deze excentrieke vrouw, die er duidelijk een liederlijk leven, gewijd aan seks en drank op nahoudt. Fuifnummer Angelica woont een drietal kilometer verderop, in een vervallen boerderij te midden van de velden. Vittoria gaat haar regelmatig opzoeken. Ze houdt van de dieren daar, ze houdt van de ongedwongen sfeer, ze zingen en dansen samen… We zien het gesloten meisje in deze losse, soms roekeloze omgeving geleidelijk aan uit haar schulp kruipen. Ze voelt zich goed bij Angelica.

Figlia mia

Maar moeder Tina ziet het liever anders. Ze wil haar dochter liefst zo ver mogelijk uit de buurt houden van deze labiele vrouw. Op de vraag van Angelica om Vittoria te mogen ontmoeten, wou ze eerst niet ingaan. Uiteindelijk berust ze en geeft ze toe omdat Angelica omwille van financiële problemen binnenkort noodgedwongen toch moet verhuizen. Het probleem zal zich vanzelf oplossen, denkt ze…

Figlia mia

Figlia mia

Intussen echter ontdekt Vittoria geleidelijk aan dat Angelica haar biologische moeder is… Angelica heeft haar bij de geboorte afgestaan omdat een kind niet pastte in het losbandige plaatje. Tina heeft haar geadopteerd en liefdevol met de nodige zorgen omringd. Het jonge meisje staat nu voor de verscheurende keuze tussen haar twee moeders… Ze houdt van allebei.

Ook bij de moeders breekt de strijd in alle hevigheid los; geen van beiden willen ze hun dochter kwijt. Ze halen alles uit de kast om Vittoria bij zich te houden. De driehoeksverhouding wordt stilaan onhoudbaar en groeit uit tot een dramatische climax…

Figlia mia

Regisseur Laura Bispuri brengt in ‘Figlia mia’ op meesterlijke wijze het begrip ‘moederschap’ naar voren. Door het verhaal vanuit drie gezichtspunten te vertellen, twee moeders – een ‘goede’ en een ‘slechte’ – en een tienerdochter, krijgen we een krachtig en doorleefd beeld van hoe het moederschap er kan uitzien. Het is meer dan logisch dat in de maatschappij de ‘goede, zorgzame (adoptie)moeder’ (Tina) bejubeld wordt. Maar Laura Bispuri wil met deze filmprent ook aandacht vragen voor het minder verantwoordelijke type moeder (Angelica), die door omstandigheden niet voor de opvoeding van haar kind kan instaan. Doorheen de film groeit het begrip en misschien zelfs wat sympathie voor dit tweede type, die op een of andere manier ook een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van het kind. Eén boodschap is duidelijk: een moeder-dochterband, hoe goed of hoe kwaad die ook is ingevuld, is niet zomaar door te knippen. ‘Figlia mia’. Het is en blijft ‘mijn dochter’.

Wij waren onder de indruk van deze film: een mooi thema, sterke personages, sfeervolle beelden… Beslist een aanrader.

De film loopt sinds 15 augustus in diverse zalen verspreid over het land.

***

Cosiddetto ColofonCiao! Wij zijn Carl Buyck en Franka Verhoeyen, initiatiefnemers van Cosiddetto. Samen met Femke Demets delen wij via deze blog onze passie voor Italië en al het moois dat dit bijzondere land te bieden heeft. Wij hebben ervan genoten deze tekst te schrijven.  Als je dit artikel leuk of interessant vond, deel het dan met jouw vrienden of kennissen. Je doet er ons een groot plezier mee. Grazie mille!

 

 

 

Reacties

Geef een reactie