Maserati viert 110 jaar met een knappe tentoonstelling in Autoworld Brussel

Maserati A6GCS

Tot 23 februari 2025 loopt in het Brusselse Museum Autoworld een knappe tentoonstelling over de Maserati. Het legendarische Italiaanse automerk bestaat 110 jaar en dat inspireerde Autoworld tot een expo die de geschiedenis van deze iconische auto’s in de schijnwerpers zet.

Maserati broers

Het verhaal van Maserati begon in december 1914 toen de broers Alfieri, Ettore en Ernesto Maserati in Bologna de Officine Alfieri Maserati SA oprichtten. In de beginjaren werden er enkel bougies geproduceerd. In 1926 bouwden zij hun eerste eigen racewagen, de Tipo 26. Het iconische drietandlogo, geïnspireerd op de Neptunusfontein in Bologna, werd ontworpen door broer Mario.

De A6GCS Berlinetta is een meesterwerk uit de geschiedenis van Maserati. Het model was geïnspireerd op 2000 Sport, een populaire tweezitter voor wegraces. Na een uitgeregende editie van de Mille Miglia race wou Maserati een versie met dak op de markt brengen. De visionaire autodesigner Battista ‘Pinin’ Farina tekende voor het ontwerp voor één van de meest gegeerde historische Maserati’s.

Na de Tweede Wereldoorlog zette Maserati zijn stempel op de markt met de A6 1500, hun eerste sportwagen voor een breder publiek. Dit model markeerde de overgang van racewagens naar straatauto’s en legde de basis voor Maserati’s toekomstige succes.

Maserati A6 1500

In 1957 schreef de Maserati 250F geschiedenis toen de Argentijnse racepiloot Juan Manuel Fangio zijn vijfde Formule 1-wereldtitel behaalde met deze auto. Het zou de eerste en enige F1-titel van Maserati blijven.

Maserati Fangio

Eveneens in 1957 luidde de Maserati 3500 GT een nieuw tijdperk in. Dit was de eerste Maserati die in serie werd geproduceerd. Dit model bereidde de weg voor legendarische opvolgers zoals de Quattroporte en de Ghibli.

Met de overname door Citroën in 1968 kreeg Maserati de middelen om innovatief te blijven. De Maserati Bora, gelanceerd in 1971, was de eerste sportwagen van het merk met een middenmotor en onafhankelijke ophanging. Maar de oliecrisis en Citroëns financiële problemen in 1973 brachten Maserati aan de rand van de afgrond. Dankzij doorzettingsvermogen van werknemers en steun van de Italiaanse overheid wist het merk te overleven.

In de jaren ’80 introduceerde Maserati de Biturbo-reeks, die een belangrijke rol speelde in het vernieuwen van het merk. Later kwam het Amerikaanse Chrysler aan boord, gevolgd door Fiat, wat Maserati weer terugbracht naar zijn roots.

De MC12 markeerde Maserati’s glorieuze terugkeer naar de autoraces. Met recente modellen zoals de Levante en de MC20 toont Maserati dat het trouw blijft aan zijn erfenis, terwijl het blijft innoveren.

Maserati MC12 Corse

Van iconische racewagens tot stijlvolle Gran Turismo modellen voor een ruimer publiek, de geschiedenis van Maserati is er een van innovatie, doorzettingsvermogen en vooral … passie. De unieke tentoonstelling in het Brusselse museum Autoworld laat autoliefhebbers toe om zich volledig onder te dompelen in het rijke erfgoed van de Italiaanse autobouwer.

Praktische info: Autoworld bevindt zich in het Jubelpark in Brussel. Het museum is dagelijks geopend van 10u tot 17u op weekdagen en van 10u tot 18u op zaterdag en zondag. Meer info op www.autoworld.be

Foto’s: Autoworld


Colophon - Segesta

Ciao! Wij zijn Carl Buyck en Franka Verhoeyen, initiatiefnemers van Cosiddetto. Via deze blog delen wij onze passie voor Italië en al het moois dat dit bijzondere land te bieden heeft. Als je dit artikel leuk of interessant vindt, deel het dan gerust met jouw vrienden of kennissen. Je doet er ons een groot plezier mee. Grazie mille!

Reacties

Geef een reactie