Palermo is een rijke schatkamer van historisch en cultureel erfgoed. Eén van de kroonjuwelen in die schatkamer is zonder twijfel het Palazzo Abatellis, een meesterwerk van architectuur in Catalaanse gotiek. Het gebouw werd ontworpen door Matteo Carnelivari op het einde van de 15de eeuw. Vandaag biedt het onderdak aan de Galleria Regionale della Sicilia, waar een rijke collectie kunstwerken van de middeleeuwen tot de renaissance te bewonderen is. In dit artikel nemen we je mee langs de belangrijkste hoogtepunten van deze unieke verzameling.
Op de gelijkvloerse verdieping worden we in de voormalige kapel meteen overweldigd door het indrukwekkende 15de eeuwse fresco ‘Triomf van de Dood‘ met een macabere voorstelling van de dood die, gezeten op een paard, met de pijlen uit zijn boog alle lagen van de samenleving treft. Het iconische fresco is een belangrijk voorbeeld van middeleeuwse Siciliaanse kunst en zet de toon voor de indrukwekkende collectie die volgt.
In de andere zalen op de gelijkvloerse verdieping treffen we houten sculpturen aan uit de 12de en 13de eeuw en fraaie marmeren beelden uit de 14de en 15de eeuw. Blikvangers zijn de Madonna del Latte van Domenico Gagini en de Madonna col Bambino van Antonello Gagini.
Van een uitzonderlijke schoonheid is de marmeren buste van Eleonora van Aragon van de hand van Francesco Laurana. Dit serene beeld is één van de pronkstukken van de collectie.
Via een trap bereiken we de eerste verdieping van het Palazzo Abatellis. Deze is helemaal gewijd aan de schilderkunst en bevat werken van de 12de tot de 16de eeuw. Vrijwel meteen stoten we op een ander topwerk, getiteld Annunziata. Dit kleine meesterwerk uit 1475 is van de hand van Antonello da Messina, een Siciliaanse kunstenaar die duidelijke invloeden heeft ondergaan van de Vlaamse schilderkunst die in die periode op Sicilië populair was.
Van een aantal van die Vlaamse schilders treffen we verderop voorbeelden aan. Zo is er een mooie triptiek van Jan Gossaert (bijgenaamd Mabuse). Centraal in het drieluik zien we een Madonna met Kind. Ze is geflankeerd door de Heilige Catherina van Alessandria en De Heilige Dorothea. Een ander Vlaams werk uit dezelfde periode is de Graflegging van Jan Provost.
In de ruime Sala delle Croci zijn middeleeuwse kruisbeelden, muurfresco’s en schilderijen te bezichtigen die afkomstig zijn van diverse kerken en kloosters in de stad.
De meeste schilderijen op de bovenverdpieing hebben religieuze onderwerpen als thema, maar we treffen ook enkele werken aan die geïnspireerd zijn door mythologische verhalen. Eén ervan toont de Bevrijding van Andromeda door Perseus. Het is van de hand van Cavalier d’Arpino, leermeester en later rivaal van Caravaggio.
De laatste zalen, recent gemoderniseerd, bevatten grotere doeken afkomstig uit verschillende kerken uit Palermo en andere Sicilaanse steden. Ook hier treffen we opnieuw een Vlaamse schilder aan, en niet de minste: Antoon Van Dyck. Aan hem wordt het werk ‘Santa Rosalia incoronata dagli Angeli’ toegeschreven.
Meer info en openingstijden vind je hier.
Ciao! Wij zijn Carl Buyck en Franka Verhoeyen, initiatiefnemers van Cosiddetto. Via deze blog delen wij onze passie voor Italië en al het moois dat dit bijzondere land te bieden heeft. Als je dit artikel leuk of interessant vindt, deel het dan gerust met jouw vrienden of kennissen. Je doet er ons een groot plezier mee. Grazie mille!
Reacties