Miles in silva. Een verhaal over de uitgangen van de Latijnse naamwoorden van de eerste klasse…

20/04/2020 Reageer
Miles in silva

Ter info: dit artikel richt zich tot studenten en leerkrachten Latijn en alle anderen die geïnteresseerd zijn in de Latijnse taal. Het kan als inspiratie dienen bij het (aan)leren van de vorming van de substantieven en adjectieven van de eerste klasse.

De studie van het Latijn is nog steeds springlevend. Elk jaar weer mag ik als leerkracht een nieuwe en enthousiaste generatie 12-jarigen inwijden in de geheimen van deze boeiende taal. Eén van de bijzonderheden van Latijn is dat het, net zoals het Duits, werkt met naamvallen. Die zorgen ervoor dat woorden, naargelang hun functie in de zin, een andere uitgang kunnen krijgen.

Die naamvallen onder de knie krijgen is één van de belangrijkste uitdagingen voor beginnende studenten Latijn. Door de jaren heen ontdekte ik dat ‘storytelling’ – het vertellen van een verhaaltje – een heel doeltreffende en aangename manier is om de naamvallen aan te leren en in te oefenen. 

De naamvallen leer je één na één. Eerst moeten leerlingen vertrouwd raken met de nominatief. Dan pas volgt de accusatief en verder nog de genitief, de datief en de ablatief. Door deze leerstof aan te brengen in verhaalvorm heb ik gemerkt dat leerlingen, nadat ze kennis hebben gemaakt met de nominatief, verlangen om zo snel mogelijk de andere stappen in het verhaal te kennen. Geloof me: de naamvallen gaan erin als zoete pap.

Het verhaal is zo opgebouwd dat het eigenlijk een driloefening wordt. Toegegeven, in het hedendaagse onderwijs wordt vaak meewarig gedaan over drillen. Het geldt als ‘politiek niet correct’. Tja. Mijn ervaring is dat het werkt, dat de leerlingen er snel mee weg zijn en zo heel vlot naamwoorden kunnen determineren. En vooral, dat heel wat oud-leerlingen jaren later nog steeds die naamvallen beheersen, precies omdat ze zich het verhaal nog levendig voor de geest kunnen halen.

Benieuwd naar het verhaal? Wel, bekijk dan dit filmpje waarin de uitgangen van de naamwoorden van de eerste klasse uit de doeken worden gedaan. Substantieven (zelfstandige naamwoorden) en adjectieven (bijvoeglijke naamwoorden) worden in deze klasse op dezelfde manier verbogen.

Enkele toelichtingen…

  • In het filmpje komt de vocatief niet voor omdat de vorming ervan in de eerste klasse – weliswaar op enkele uitzonderingen na – identiek is aan die van de nominatief.
  • Ik laat mijn leerlingen de uitgangen regelmatig opzeggen, uiteraard gepaard met de bijhorende gebaren, en ja, ook met de ‘floep’ van de ablatief erbij :-). Actie verzekerd!

Enkele sfeerbeelden uit het YouTube-filmpje…

Miles in silva
Miles in silva
Miles in silva
Miles in silva
Miles in silva

Bekijk ook deze filmpjes…

Om een Latijns naamwoord correct te kunnen determineren is het van groot belang eerst de klasse te bepalen, en bij de tweede klasse verder ook te specificeren of het om een substantief dan wel om een adjectief gaat. Eenzelfde uitgang heeft namelijk afhankelijk van de groep waartoe het behoort een andere betekenis. De leerlingen bepalen dus eerst goed of het gaat om een substantief of adjectief van de eerste klasse (Miles in silva), een substantief van de tweede klasse (Eques in equo) of een adjectief van de tweede klasse (Eques in asino).


Colophon PIC

Ciao! Wij zijn Carl Buyck en Franka Verhoeyen, initiatiefnemers van Cosiddetto. Via deze blog delen wij onze passie voor Italië en al het moois dat dit bijzondere land te bieden heeft. Als je dit artikel leuk of interessant vindt, deel het dan gerust met jouw vrienden of kennissen. Je doet er ons een groot plezier mee. Grazie mille!

Reacties

2 thoughts on "Miles in silva. Een verhaal over de uitgangen van de Latijnse naamwoorden van de eerste klasse…"

Geef een reactie