Trakteer jezelf op een topfilm: Il Capitale Umano

25/01/2015 Reageer

Als ‘La Grande Bellezza’ al goed genoeg werd bevonden voor een Oscar, dan mag ‘Il Capitale Umano’ van regisseur Paolo Virzì wat ons betreft meteen aanspraak maken op een Nobelprijs voor Film, mocht zoiets al bestaan. Zelden zo’n meesterlijk opgebouwde film gezien. Het verhaal is nochtans eenvoudig: een onbekende fietser wordt ’s nachts van de weg gereden en de dader pleegt vluchtmisdrijf. Vervolgens zien we vanuit drie verschillende invalshoeken wat er de zes maanden voorafgaand aan het ongeval is gebeurd in het leven van twee families. Elk van deze invalshoeken onthult iets meer over de omstandigheden die hebben geleid tot het tragische ongeval. De manier waarop Paolo Virzì de plot van het verhaal laag voor laag uitdiept door eenzelfde gebeuren te bekijken vanuit drie verschillende personages, Dino, Carla en Serena, is van een zelden geziene filmische virtuositeit. De film biedt een briljante, kritische analyse van de hedendaagse Italiaanse samenleving en met name van de kloof tussen een cynische, kapitalistische upperclass en ‘de echte wereld daarbuiten’.  Het verhaal wordt bovendien vertolkt door een verrassend sterke cast met glansprestaties van Valeria Bruni Tedeschi (Carla), Fabrizio Bentivoglio (Dino) en revelatie Matilde Gioli in de rol van Serena.  Als er één film is die je in 2015 moet zien, is het deze wel.

Eerst is er het verhaal van Dino Ossola, een immobiliënmakelaar uit de Milanese middenklasse. Hij brengt zijn dochter Serena naar haar vriendje Massimiliano, zoon van de steenrijke Giovanni Bernaschi en zijn echtgenote Carla, een voormalige actrice. Dino ziet in de relatie van zijn dochter een unieke kans om zelf een stapje hoger te klimmen op de sociale ladder. Hij schurkt zich tegen de rijke zakenman Giovanni aan en leent, zonder zijn dochter Serena en zijn nieuwe vriendin Roberta in te lichten,  een grote som geld aan de bank om te kunnen investeren in het bedrijf van Giovanni.   Algauw zal blijken dat hij hiermee een onverantwoord risico heeft genomen.

Dan is er het verhaal van Carla, de knappe vrouw van Giovanni.  Zij brengt haar dagen door met shoppen en het pamperen van haar zoon Massimiliano.  Als het zakenimperium van haar man Giovanni plots aan het wankelen gaat, wordt het haar pijnlijk duidelijk dat haar man haar nauwelijks waardeert. Ze beseft dat ze niet veel meer is dan een decorstuk in haar eigen riante huis en dat ze al die jaren gevangen is geweest in een gouden kooi.

Ten slotte is er het verhaal van Serena, de dochter van Dino. Ze is gegeneerd over de krampachtige pogingen van haar vader om zich bij de familie Bernaschi in de gunst te werken. Ze heeft de relatie met Massimiliano overigens al een tijdje geleden beëindigd maar op vraag van haar hulpeloze ex-vriendje doen ze zich nog even voor als koppel om de sympathieke Carla te ontzien. Wel heeft ze ondertussen een relatie met Luca, een jongen die in een arme volksbuurt van Milaan inwoont bij zijn drugsverslaafde oom en na een veroordeling verplicht wordt om in therapie te gaan bij de psychologe Roberta, de nieuwe vriendin van Dino en dus stiefmoeder van Serena.

Op het einde van de film wordt duidelijk wat er de avond van het tragische ongeval echt gebeurd is. Alles wijst erop dat de dader van het vluchtmisdrijf Massimiliano is of één van zijn rijke vriendjes. Dino Ossola komt echter onverwacht te weten wie het echt gedaan heeft. Hij gebruikt die informatie om het geld dat hij verloren heeft met zijn investering terug te eisen van de familie Bernaschi. Dino’s opzet lukt, maar zonder het te weten zet hij daarmee het geluk van zijn eigen dochter Serena op het spel.

In de slotscène zien we hoe enkele maanden na het ongeval bij de steenrijke familie Bernaschi het zorgeloze leven terug zijn gewone gangetje gaat. De zaken gaan weer goed, de reputatie van de familie is gered. Giovanni entertaint zijn zakenpartners op een receptie in de tuin van zijn villa en Carla maakt zich voor de spiegel op om opnieuw de rol van actrice in haar eigen schijnwereld te vertolken. Voor Serena Ossola en haar vriendje Luca liggen de zaken volledig anders.  Maar, hoe vreemd het ook mag klinken: Serena en Luca zien er in hun weinig benijdenswaardige situatie veel echter en gelukkiger uit dan de leden van de familie Bernaschi op het tuinfeest onder de stralende zon.

Helemaal op het einde verschijnt een korte tekst die duidelijk maakt waaraan de film zijn titel ontleent. Het cynisme van de tekst kan niemand onberoerd laten. Ook dat is een reden om deze film absoluut te gaan zien.

 

 

 

Il capitale umano

film il capitale umano

film il capitale umano

Reacties

One thought on "Trakteer jezelf op een topfilm: Il Capitale Umano"

Geef een reactie