Nog tot 24 januari loopt in Rome een tentoonstelling met werken van onze streekgenoot Kris Martin. De tentoonstelling met als titel ‘Auguri’ is een initiatief van de Orde van de Dominicanen. Ze vormt het sluitstuk van een herdenkingsjaar ter gelegenheid van het 800-jarig bestaan van de kloosterorde. Kris Martin, een Vlaamse kunstenaar met internationale faam, kreeg de eer om enkele van zijn meest representatieve werken tentoon te stellen in een unieke locatie: de Santa Sabinakerk en de aanpalende Giardino degli Aranci.
Op de Aventijn, een van de zeven heuvels van Rome, staat de eeuwenoude Basilica di Santa Sabina met bijhorend klooster. Sinds de kerk in 1219 door paus Honorius III werd geschonken aan Domenico di Guzman, is hier de hoofdzetel gevestigd van de Orde der Dominicanen. Deze unieke locatie vormt nu het decor voor een tentoonstelling met hedendaagse kunstwerken van de Vlaamse conceptuele kunstenaar Kris Martin (°1972). “Dat de Dominicanen hun 800-jarig bestaan vieren met een kunsttentoonstelling hoeft niet te verwonderen”, aldus het hoofd van de Orde, Bruno Cadoré. “We hebben altijd al een sterke band gehad met artistieke expressie”. En dat klopt. Het zal inderdaad geen toeval zijn dat de bekende renaissanceschilder Fra Angelico een Dominicaan is. Geen toeval ook dat de befaamde architect Le Corbusier de plannen tekende voor het Dominicanenklooster in Abresle (Frankrijk) of dat Henri Matisse een kapel ontwierp voor het Dominicanenklooster in Vence.
Het is in die illustere voetsporen dat Kris Martin nu treedt. De tentoonstelling ‘Auguri’ is nog maar eens een bevestiging van de internationale erkenning voor zijn werk. Kris Martin, architect van opleiding, wist al vrij vroeg dat kunstenaar worden zijn roeping was. Gestaag timmerde hij aan de weg en al vrij vroeg in zijn carrière werd zijn talent opgemerkt door internationale kunstkenners. Het leverde hem tentoonstellingen op in gerenommeerde kunststeden als London, Berlijn, New York en San Francisco.
Voor de tentoonstelling in Rome kreeg Kris Martin alle vrijheid om zelf een keuze te maken uit zijn inmiddels omvangrijke oeuvre. Hij selecteerde dertien van zijn meest representatieve werken. Eén ervan is zijn bewerking van de klassieke, monumentale Laocoöngroep, maar dan zonder de slangen die zich om de protagonisten worstelen. Dat beeld – met als titel Mandi VIII – krijgt een centrale plaats in de Santa Sabina. Maar dé blikvanger, ook letterlijk, is het werk Altar, dat opgesteld staat in de naast de kerk gelegen Giardino degli Aranci, een tuin vol sinaasappelbomen die als een balkon boven de stad Rome uittorent. Altar is een stalen kopie van het kader van het iconische schilderij van het ‘Lam Gods’ uit de Gentse Sint-Baafskathedraal. Als je door het kunstwerk kijkt, krijg je een uniek zicht op de Sint-Pieterskerk in Vaticaanstad.
Voor wie de komende weken nog even in Rome vertoeft, is een bezoek aan de Santa Sabina (Piazza Pietro D’Illiria, 1) meer dan ooit een aanrader. De tentoonstelling Auguri loopt nog tot dinsdag 24 januari. Wie er niet meer geraakt, kan zien wat hij gemist heeft op dit filmpje.
Reacties