De kleurrijke doopkapel van de Duomo van Padua

Padua Duomo Battistero

De doopkapel (battistero) van de Duomo van Padua is een pareltje. Dat is de verdienste van Giusto de’ Menabuoi, een schilder uit de vroege renaissance. Hij werd rond 1320 geboren in Firenze en stierf in 1391 in Padua, waar hij werkte aan het hof van de adellijke familie da Carrara. In Padua zijn kleurrijke fresco’s van zijn hand te bewonderen in de Chiesa degli Eremitani en de Basilica di Sant’Antonio. Maar zijn absolute meesterwerk is zonder meer de levendige frescocyclus die de koepel en de wanden siert van de doopkapel. 

Padua

Hij realiseerde het werk tussen 1375 en 1378 in opdracht van Fina Buzzaccarini, de echtgenote van Francesco da Carrara. Zij zag in de doopkapel de ideale locatie om er de graven van haar familieleden onder te brengen. Zijzelf en haar man werden er inderdaad ook begraven, maar toen de Venetianen Padua in 1405 bezetten, werden de graftombes vernield.  

De blikvanger is de koepel met in het midden een afbeelding van Christus Pantocrator, Christus als heerser over de schepping. Onder Christus zien we Maria gehuld in een hemelsblauwe mantel. Moeder en zoon zijn omringd door een eindeloze schare engelen en heiligen. De symmetrische rijen figuren met gouden stralenkransen oefenen een bijna hypnotiserend effect uit op de verbaasde toeschouwer die met het hoofd in de nek naar boven staart.   

Op de onderste trommel van de koepel staan scènes afgebeeld uit het Oude Testament. Onder Maria zien we bijvoorbeeld de Schepping van de wereld. In de medaillons herkennen we de vier evangelisten met hun typische attributen. Baardige profeten flankeren hen.

Ook de wanden van de doopkapel zijn volledig met fresco’s beschilderd. Eén van de muren toont verhalen uit het leven van Johannes de Doper aan wie de kapel gewijd is. 

Een andere muur bevat vooral scènes uit het leven van Maria. We zien onder meer de geijkte voorstelling van de geboorte van Maria. De pasgeborene krijgt haar eerste badje terwijl op de achtergrond haar moeder Anna vanuit haar bed toekijkt. Een dienares brengt haar wat te drinken. Een andere dienares heeft een schotel in de hand met daarop een gepluimde kip. Daar zal een bouillon van gemaakt worden om Anna te laten aansterken na de bevalling.  

Tegen die muur was ooit het graf van Fina Buzzaccarini aangebracht. Haar tombe is verdwenen, maar we herkennen haar wel nog op een fresco boven de plaats waar ooit haar tombe stond. Ze wordt geknield afgebeeld, in het gezelschap van Sint-Johannes en Sint-Jozef die haar voorstellen aan Maria. Rechts van Maria zien we enkele lokale heiligen. Eén ervan houdt een schaalmodel van de stad in zijn handen. Links van het fresco met Maria staat de gruwelijke kindermoord in Bethlehem afgebeeld. 

Op de andere wanden zien we nog diverse scènes uit het leven van Christus. Het grootste fresco toont de kruisiging van Christus. In een kleine zijkapel bevindt zich een altaar. Links en rechts daarvan zien we scènes uit de Apocalyps. Vanop de ronde koepel kijken Christus, Maria en de twaalf apostelen minzaam op ons neer. 

Praktisch: het Battistero is dagelijks geopend van 10u tot 18u. Een ticket kost 3 euro. 


Colophon PIC

Ciao! Wij zijn Carl Buyck en Franka Verhoeyen, initiatiefnemers van Cosiddetto. Via deze blog delen wij onze passie voor Italië en al het moois dat dit bijzondere land te bieden heeft. Als je dit artikel leuk of interessant vindt, deel het dan gerust met jouw vrienden of kennissen. Je doet er ons een groot plezier mee. Grazie mille!

Reacties

1 thoughts on "De kleurrijke doopkapel van de Duomo van Padua"

Geef een reactie