Op wandel door de spectaculaire bergkloof van San Martino

14/08/2022 Reageer
Fara San Martino

Het charmante bergdorpje Fara San Martino, gelegen op de flank van het indrukwekkende bergmassief van de Majella, is om twee redenen bekend. Vooreerst als vestigingsplaats van maar liefst vier pastaproducenten: Farabella, Cocco, Del Verde en het alom bekende De Cecco. De drie laatste liggen vrijwel naast elkaar en maken gebruik van het snelstromende bergriviertje Verde dat zorgt voor hydro-elektrische stroom én voor zuiver water die de kwaliteit van de pasta ten goede komt.

De belangrijkste reden om naar Fara San Martino te komen is echter de spectaculaire bergkloof Gole di San Martino die even buiten het dorp begint. Laat je wagen achter op de ruime (betaal)parking en volg het licht hellende pad dat je in de richting van een rotswand leidt. Al vrij snel bereik je de nauwe doorgang die de toegangspoort vormt tot de bergkloof. Op bepaalde plaatsen kan je, wanneer je de armen strekt, de rotswand links en rechts tegelijk aanraken. Hoog boven je hoofd zie je een smalle spleet waarlangs wat schaars zonlicht binnenvalt.

Volgens de legende zou Sint Martinus zelf deze smalle rotskloof hebben gemaakt door met zijn elleboog tegen de rotswand te stoten. Hiermee wou hij de dorpsbewoners een makkelijke toegang bieden tot de weiden op de flanken van het bergmassief.

Wanneer je een honderdtal meter verderop de smalle kloof verlaat, kom je in een soort amfitheater terecht. Rechts tegen de rotswand tref je de ruïnes aan van de oude Benedictijnerabdij San Martino in Valle. Reeds in de 9de eeuw zou zich hier een kleine kerk hebben bevonden. Later kwam er een abdij die bij het begin van de 19de eeuw verlaten werd nadat ze deels was vernield door neervallende rotsen.

Het pad loopt verder omhoog langs de bedding van een riviertje dat zich in de zomermaanden echter niet laat zien. De steile rotswand aan je rechterkant is een geliefkoosde oefenplaats voor geoefende muurklimmers. Met een beetje geluk kan je er enkele aan het werk zien.

Het pad leidt verder omhoog tot aan picknickplaats onder een overhangende rots. Uit een kraantje in de rotswand stroomt verfrissend water. Het is zalig om hier even in de schaduw te genieten van de overweldigende natuurpracht die je omgeeft.

Wie dat wil kan vanaf hier verder de kloof binnentrekken. Het pad wordt wel aanzienlijk steiler en de kloof zelf wordt afwisselend smaller en weer breder.

Geoefende wandelaars kunnen langs deze weg de top bereiken van de Monte Amaro op een hoogte van 2793 meter. De wandeling erheen is 14 kilometer lang en het hoogteverschil bedraagt maar liefst 2300 meter. Het is één van de zwaarste wandeltochten die je in de Apennijnen kan ondernemen.

Het goede nieuws is dat je deze zware inspanning niet hoeft te doen om toch te kunnen genieten van de weergaloze schoonheid van de Gole di San Martino.

Neem na de wandeling nog even de tijd om het kleine dorpje Fara San Martino zelf te bezoeken. Vooral de smalle straatjes van het oudste stadsdeel, Terravecchia genaamd, zijn heel pittoresk.

Colophon PIC

Ciao! Wij zijn Carl Buyck en Franka Verhoeyen, initiatiefnemers van Cosiddetto. Via deze blog delen wij onze passie voor Italië en al het moois dat dit bijzondere land te bieden heeft. Als je dit artikel leuk of interessant vindt, deel het dan gerust met jouw vrienden of kennissen. Je doet er ons een groot plezier mee. Grazie mille!