Hij staat voor vrijheid, avontuur en genieten van het leven… Hij glipt behendig door de stad of neemt je mee op onvergetelijke trips langs landelijke wegen. De Vespa is niet zomaar een scooter, het is een icoon! En dat icoon viert in 2021 zijn 75ste verjaardag. Reden genoeg voor het museum Autoworld in Brussel om de Vespa van 1 juli tot 15 augustus in de bloemetjes te zetten met een bijzondere expo.
Aan de hand van 75 unieke exemplaren zal de rijke geschiedenis van het Italiaanse scootermerk worden geïllustreerd. De expo toont modellen van 1947 tot 2021. Tot de blikvangers behoren onder meer de MP6, de zeer gewilde ‘faro basso’, een 150 GS Vespone – gedurende 17 jaar de meest krachtige Vespa op de markt -, maar ook een rally Vespa, een militaire ACMA Vespa TAP 150cc en het bijzondere ‘U’- model. Dit was destijds het goedkoopste, maar intussen één van de meest gezochte en duurste modellen. Ook het nieuwe model dat ter gelegenheid van de 75ste verjaardag wordt gelanceerd zal in Brussel zijn opwachting maken. En natuurlijk zal in het tijdperk van de e-mobiliteit ook de elektrische Vespa niet ontbreken.
Het verhaal van de Vespa begon in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, toen Italië het verbod kreeg opgelegd om nog vliegtuigen te bouwen. Voor vliegtuigspecialist Piaggio & C° leek het einde nabij. Maar bedrijfseigenaar en visionair ondernemer Enrico Piaggio had het lumineuze idee om het productieapparaat in zijn fabriek aan te passen en een nieuwe tweewieler te ontwikkelen die niet alleen licht en zuinig was, maar waarop je ook nog eens comfortabel kon plaatsnemen en die zich gemakkelijk liet besturen. Bovendien moest het voertuig zo goed als onderhoudsvrij zijn en zowel door heren als door dames kunnen worden gebruikt… Kortom, het betaalbare vervoermiddel waarop het Italiaanse volk na de oorlog zat te wachten.
De Vespa bleek meteen een schot in de roos, dankzij het buitengewone ontwerp van vliegtuigingenieur en uitvinder Corradino d’Ascanio. De scooter dankt zijn naam aan zijn bijzondere vorm, zijn sierlijke lijn en zijn karakteristiek geluid, dat doet denken aan een… wesp, of ‘vespa’ in het Italiaans. De legende wil dat het Enrico Piaggio zelf was die deze naam bedacht toen hij het prototype voor het eerst zag.
De onsterfelijke scooter is 75 intussen, maar hij zet nog steeds aan tot dromen. In België alleen al zijn er meer dan 5000 Vespa-rijders aangesloten bij een zestigtal officiële clubs. Daarmee bekleedt België, wat het ledenaantal betreft, de tweede plaats, na Italië en voor Duitsland.
Praktisch:
De tentoonstelling ‘Vespa. 75 years young’ in Autoworld in Brussel (Jubelpark 11, nabij metrostation Merode) opent de deuren op 1 juli en loopt tot 15 augustus.
Het museum is dagelijks geopend, van 10u tot 18u. Een ticket kost 12 EUR. Er is een reductietarief voor senioren (10 EUR), studenten (9 EUR) en kinderen van 6 tot 12 jaar (5 EUR).
TIP: op zondag 4 juli rond 14u verwacht Autoworld zo’n 120 tot 150 Vespa’s voor de verjaardagsrally, met Vespaliefhebbers die uit alle hoeken van het land zullen komen met hun blinkende machines. Ze zullen op de Esplanade voor het museum het getal 75 vormen.
Ciao! Wij zijn Carl Buyck en Franka Verhoeyen, initiatiefnemers van Cosiddetto. Via deze blog delen wij onze passie voor Italië en al het moois dat dit bijzondere land te bieden heeft. Als je dit artikel leuk of interessant vindt, deel het dan gerust met jouw vrienden of kennissen. Je doet er ons een groot plezier mee. Grazie mille!
- Het vijfde testament. Een juridische roman vol intriges
- Pittige pompoencrème met scampi en pecorino
- Op zoek naar Margaretha van Parma in Emilia
- Vivaldi en Volare, een heerlijke duik in de Italiaanse muziekgeschiedenis
- Margaretha van Parma krijgt unieke expo in haar geboortestad Oudenaarde
Reacties